maandag 29 september 2014

DE SCHAT DIE MIJN SCHAT IS IS MIJN SCHAT 1

                                    1
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is is schitterend stil
                                           schitterend stil vertelt zij mij wat zij wil


                                    2
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is ligt naast mij als ik lig
                                           en ligt zij niet naast mij dan ligt zij in mij
                                           met haar stille trom zweept zij mij op
                                           virtuoze ritmes die zich onttrekken aan iedere analyse
                                           bewegen mij bewegen mij bewegen mij bewegen mij


                                    3
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is rust naast mij als zij rust
                                           en rust zij niet naast mij dan rust zij in mij
                                           de schat die mijn schat is is een schitterend strijdster
                                           haar wapens zijn liefde en edele moed


                                    4
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           zij zwemt en zwemt en zwemt en zwemt
                                           door het water door het wonder
                                           haar geboorte zal plaatsvinden onder een gelukkig gesternte
                                           hetzelfde gesternte dat straalde op het bed waarin ik verwekt werd


                                    5
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           zij is ongeboren zij is levend zij is dood


                                    6
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is bezit de woorden
                                           in de woorden die zij bezit bezit zij de tijd
                                           in de tijd die zij bezit bezit zij de ruimte
                                           in de ruimte die zij bezit bezit zij de wegen
                                           in de wegen die zij bezit bezit zij de elementen


                                    7
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is is een feestgerecht
                                           een feestgerecht dat opgediend wordt in 1181 schalen
                                           iedere schaal gebakken in het vuur van de vorige nacht


                                    8
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is is een sprookje
                                           een sprookje bijeengesprokkeld uit 7 x 7 monden
                                           het begint in de winter die nooit eindigt
                                           en eindigt in de zomer die nooit begint


                                    9
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is zingt met de wind als zij zingt
                                           de schat die mijn schat is huilt in mij als zij huilt
                                           zij zingt en zingt en zingt en zingt
                                           zij huilt zij huilt zij huilt zij huilt


                                    10
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           zij is ongeboren zij is levend zij is dood


                                    11
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is droomt naast mij als ik droom
                                           en droomt zij niet naast mij dan droomt zij in mij
                                           zij stelt mij voor aan al haar bekenden
                                           een miljardkoppige optocht trekt door mijn huis
                                           ik groet en groet en groet en groet
                                           en de gelukwensen geuit in duizelingwekkende klanken
                                           helen mij helen mij helen mij helen mij


                                    12
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is leent mij haar blik
                                           haar blik heeft een bereik van 360 graden scherp
                                           alles wat in haar blikveld komt, laat zich een moment schitterend stil bekijken
                                           wij genieten wij genieten wij genieten wij genieten


                                    13
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is bezit de bloemen
                                           in de bloemen die zij bezit bezit zij de grote geur
                                           is haar grote geur zwaar
                                           dan verleidt zij mij te soezelen en te suizen
                                           is haar grote geur licht
                                           dan wakkert zij mijn reislust aan


                                    14
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           uit de rijkdommen die zij mij biedt, kies ik met zorg mijn geschenken aan haar
                                           zij laat mij, omdat zij mij ook de vreugde van het geven gunt
                                           en omdat zij de kracht kent van het goedwillende gebaar


                                    15
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is loopt naast mij als ik loop
                                           en loopt zij niet naast mij dan loopt zij in mij
                                           mijn pas past zich aan de hare aan
                                           haar pas past zich aan de mijne aan
                                           zij loopt ik loop zij loopt ik loop
                                           door de verte door het licht
                                           zonder de minste moeite komen wij waar wij zijn moeten
                                           een miljard lachende gezichten ontvangen ons
                                           en er staat een tafel gedekt met 1184 dampende schalen
                                           als wij aanschuiven zet het orkest in
                                           een mix van rumba samba chachacha en tjardas
                                           de zon danst met de maan – de overige planeten dansen met de kometen
                                           wij smullen wij smullen wij smullen wij smullen


                                    16
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de woorden die zij bezit zijn te lang als ze te lang moeten zijn
                                           te kort als ze te kort moeten zijn
                                           de tijd die zij bezit is te vroeg als hij te vroeg moet zijn
                                           te laat als hij te laat moet zijn
                                           de ruimte die zij bezit is te weids als hij te weids moet zijn
                                           te nauw als hij te nauw moet zijn
                                           de wegen die zij bezit zijn te traag als ze te traag moeten zijn
                                           te snel als ze te snel moeten zijn
                                           de elementen die zij bezit zijn te goed als ze te goed moeten zijn
                                           te kwaad als ze te kwaad moeten zijn


                                    17
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is is te groot als zij te groot wil zijn
                                           de schat die mijn schat is is te klein als zij te klein wil zijn


                                    18
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           van mijn schat ben ik verzekerd voor de rest van mijn leven
                                           met mijn schat ben ik verzekerd voor de rest van mijn leven
                                           door mijn schat ben ik verzekerd voor de rest van mijn leven
                                           's ochtends drink ik een kopje thee
                                           's middags rook ik een pijpje
                                           's avonds wissel ik fluisterend verhalen uit
                                           de ene keer in het gezelschap van wat oude chinezen
                                           de andere keer in dat van wat oude finnen
                                           soms ook in het gezelschap van wat oude indianen
                                           dan weer in dat van wat oude egyptenaren
                                           zo voldoe ik mijn premie – informeel maar strikt


                                    19
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           zij vliegt en vliegt en vliegt en vliegt
                                           de van noordpool tot zuidpool met sneeuw bedekte aarde 
                                                strekt zich schitterend stil onder haar uit
                                           de winter die nooit eindigt is begonnen


                                    20
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           lig mijn schat lig in mij
                                           rust mijn schat rust in mij
                                           huil mijn schat huil in mij
                                           droom mijn schat droom in mij
                                           loop mijn schat loop in mij
                                           gloei mijn schat gloei in mij


                                    21
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is blaast bellen als de beste
                                           een miljard transparante universums ijlen door mijn huis
                                           fonkelende juwelen die met geen hand om te smeden zijn
                                           vervoeren mij vervoeren mij vervoeren mij vervoeren mij
                                           de schat die mijn schat is is gul als zij gul wil zijn
                                           de schat die mijn schat is is zuinig als zij zuinig wil zijn


                                    22
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is bezit de vormen
                                           in de vormen die zij bezit bezit zij de kleuren
                                           in de kleuren die zij bezit bezit zij het licht
                                           in het licht dat zij bezit bezit zij het wonder


                                    23
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           zij is dood zij is levend zij is ongeboren


                                    24
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de vormen die zij bezit zijn complex als ze complex moeten zijn
                                           simpel als ze simpel moeten zijn
                                           de vormen die zij bezit zijn altijd schitterend
                                           de kleuren die zij bezit zijn fel als ze fel moeten zijn
                                           flets als ze flets moeten zijn
                                           de kleuren die zij bezit zijn altijd schitterend
                                           het licht dat zij bezit is wit als het wit moet zijn
                                           zwart als het zwart moet zijn
                                           het licht dat zij bezit is altijd schitterend
                                           het wonder dat zij bezit is niets als het niets moet zijn
                                           alles als het alles moet zijn
                                           het wonder dat zij bezit is altijd schitterend


                                    25
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           zij is dood zij is levend zij is ongeboren


                                    26
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           mijn schat en ik – wij zijn heidenen
                                           zij is een heiden ik ben een heiden
                                           ongetemd lopen wij door de wereld
                                           zij loopt ik loop zij loopt ik loop
                                           wij trekken door gebergtes – de himalayas de kilimanjaro het andes
                                           wij trekken door woestijnen – de sahara de gobi de nullarbor
                                           wij trekken langs rivieren – de wolga de amazone de mississippi
                                           wij trekken door steden – singapore madras dakar
                                           wij komen aan wij verblijven en wij vertrekken
                                           mijn schat en ik – wij zijn heidenen
                                           wij voldoen onze premie – informeel maar strikt


                                    27
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is zit naast mij als ik zit
                                           en zit zij niet naast mij dan zit zij in mij
                                           haar vlees is stevig
                                           stevig als de maand december
                                           met haar stevige vlees houdt zij mij stevig
                                           haar ademhaling is kalm
                                           kalm als de maand juni
                                           met haar kalme ademhaling houdt zij mij kalm
                                           haar blik is helder
                                           haar blik heeft een bereik van 366 dagen scherp
                                           alles wat in haar blikveld komt
                                           bloeit, wordt bevrucht, rijpt
                                           met haar heldere blik houdt zij mij helder
                                           de schat die mijn schat is is mijn gids
                                           stevig ben ik – vol gretig geduld
                                           de schat die mijn schat is is mijn gids
                                           kalm ben ik – vol natuurgeweld
                                           de schat die mijn schat is is mijn gids
                                           helder ben ik – vol stom geluk


                                    28
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is is schitterend stil
                                           schitterend stil vertelt zij mij wat zij wil


                                    29
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is bezit de muziek
                                           te warm als hij te warm moet zijn
                                           te koud als hij te koud moet zijn
                                           in de muziek die zij bezit bezit zij de stenen
                                           te warm als ze te warm moeten zijn
                                           te koud als ze te koud moeten zijn
                                           in de stenen die zij bezit bezit zij de energieën
                                           te warm als ze te warm moeten zijn
                                           te koud als ze te koud moeten zijn


                                    30
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is is warm als zij warm wil zijn
                                           de schat die mijn schat is is koud als zij koud wil zijn


                                    31
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           de schat die mijn schat is bezit de vruchten
                                           de schat die mijn schat is is een vrucht
                                           met haar zoete sappen streelt zij het puntje van mijn tong
                                           met haar bittere sappen kietelt zij het achterste van mijn tong
                                           een miljard dronken dieren bereiden zich voor op de dag van morgen
                                           een heilige dag op de kalender van de eeuwigheid
                                           de wolken zijn druk bezig het luchtruim op te sieren
                                           het onweer heeft het ontwerp van de lichtshow klaar
                                           op ieder van de 12 tafels is plaats voor 1190 schalen
                                           iedere schaal overladen met sappige lekkernijen
                                           de optocht kan nu ieder moment aankomen
                                           na de dag van morgen zal men een voor een verder trekken
                                           en men zal elkaar weer ontmoeten op de gezamenlijke bestemming
                                           niemand zal verdwalen
                                           want ieder krijgt een kompas mee, waarvan de naald permanent naar de liefde wijst
                                           als de boogschutters in zicht komen zet jascha in
                                           een mix van aarde vuur water en lucht
                                           de maan danst met de zon – de kometen dansen met de overige planeten
                                           de schat die mijn schat is is een schitterend danseres
                                           de schat die mijn schat is vraagt mij om een dans
                                           zij danst ik dans zij danst ik dans
                                           de klop van mijn hart past zich aan de hare aan
                                           de klop van haar hart past zich aan de mijne aan
                                           mijn schat en ik – wij zijn onvermoeibaar
                                           wij dansen en dansen en dansen en dansen


                                    32
                                           de schat die mijn schat is is mijn schat
                                           hoe verder zij reikt 
                                           hoe rijker ik ben
                                           zij, NCC



© mc 2005-2014





terug naar 1n (inhoud)





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen