zondag 31 augustus 2014

KRINGSPRAAK-90 razanzib

RAZANZIB

Terwijl rusten
Met stramme lusten
Na wild vertier, na wild gevecht
Na binnenkou
Met lamme leden
Terwijl gevels recht en straten nauw
Terwijl sloepen stil
Na dauw
Met klamme riemen
Mannen matten, vrouwen touwen
Terwijl onderblijfsels gaar gekookt
Met huid, met haar
Na meedogenloze trouw

Terwijl begraven
Het contract
In een kist
Terwijl strelenden versnipperd
Kinderen vermist
Lippen schroeien
Op de galei
Ondanks verraad 
Blussen
Terwijl kralen losjes aan een draad
In de hersenhelften
Traag stijgen, traag dalen
Terwijl kersenbloesems bloeien
Onder glas
Heelt de zon
De wond
De vlinder
Terwijl bevreesd zonder kompas
Een bestemming vinden

Terwijl het torenspel verteerd
Na woede
Dravend
Het paardetuig geboend
Bloedend
De binnenhuid gezoend
Terwijl onder de pruimenboom
Onder de kruin
Huilend
Zoetheid zoeken
Wij tijdens de middag
Onze verdienste
Overleven op de oever
Terwijl gebroken is
De havenvis

Terwijl tv kijken op de canapé
Met geplette bananen, met geplette meringues
Tijdens de nacht
Samen sterven
Met de babies
Terwijl overal de ochtend zich wentelt
Terwijl de ganzenverzorgende rechtvaardigheid eist
Met overslaande stem
De kolos
Met gerekte spieren, met gemasseerde klieren
Terwijl links de kraaien en rechts de duiven
Samen schuilen
Met de haaien
Terwijl de rebellerende wisselwerkmensen
Excelleren
Met de piranha's
Terwijl blozend
Blootsvoets
Samen drommen
Met de Johnnies

Terwijl glijden van de achterplecht
Met de rechtvertegenwoordigende en haar maatpartner
Gehecht verwanten
Hand in hand
Waggelen
Wankelen
Vallen
Verdwijnen

Terwijl communicatief blijven
Met progressieve componenten, met radicale componenten
Terwijl toelachen
De eeuw
Wachten
Op de karavaan kwijlenden, op de karavaan asfaltrijdenden
Luisteren
Naar marimba's
Terwijl bedrijvigheid
Op koerscontrolerend niveau
Met verroeste weegschalen, met wijn temperatuur in de kan
Terwijl eten
Pannen pap
Terwijl achten
Vibrerende conventies



R


                              Akasif Razanzib
                                                Ik ben Akasif Razanzib
                                                Ik leef in een luchtkasteel 
                                                Mijn kasteel is opgetrokken met nostalgische componenten
                                                Ik leef rustig, want mijn gevecht was wild. Dat verhoudt zich met mijn geheugen. Mijn geheugen is 
                                                   meedogenloos. Zou ik mij opwinden, dan zou een wenteling actueel kunnen worden 
                                                Ik ben dol op lavendel. Ik was mij samen met huisratten. Ik ben dol op huid
                                                Mijn sloepen liggen stil. Ik ben dol op huisratten. Ik ben dol op min of meer verbruikte parfumflesjes 
                                                Ik leef rustig, want mijn vertier was wild. Zou ik niet rustig leven, dan zou ik verblind kunnen worden. 
                                                   Gegeven ben ik namelijk tamelijk kortzichtig 
                                                Ik hou ervan te wieden en te sproeien. Mijn varens krijgen applaus 
                                                Ik hou ervan naar uitvarende schepen te kijken. Ik hou ervan te kussen. Ik ben dol op kersenbloesems
                                                Ik hou ervan naar binnenvarende schepen te kijken. Mijn sloepen zijn buiten gebruik gesteld
                                                Ik ben periodiek onaanspreekbaar. Op het onmogelijke af. Ik leef rustig, want ik ben periodiek 
                                                   onaanspreekbaar
                                                Mijn kasteel is omringd door glazen kassen
                                                Ik leef in een luchtkasteel 
                                                Ik hou ervan te wieden en te sproeien 
                                                Ik hou ervan te memoreren. Dat verhoudt zich met mijn geheugen. Mijn geheugen heeft een 
                                                   achterperspectief nodig om tot een voorperspectief te komen 
                                                Ik ben dol op blozende huid. Ik hou ervan babies te voeden
                                                Ik leef rustig, want mijn visioenen zijn te vergelijken met een glassplinterverzameling. Mijn visioenen 
                                                   zijn namelijk tamelijk versnipperd 
                                                Ik was mij met lavendelolie. Lavendelolie is vluchtig. Dat verhoudt zich met mijn geheugen. Mijn geheugen 
                                                   is onderhevig aan invloeiende bewegingen
                                                Zou ik niet mijn achterperspectief hebben, dan zou ik ervan kunnen houden te smachten
                                                Mijn visioenen zijn opgetrokken met nostalgische componenten



                              Pliddasch Razanzib
                                                Ik ben Pliddasch Razanzib. Ik ben dol op televisieshows. Ik amuseer mij met hersenschimmen
                                                Ik ben dol op haar 
                                                Ik leef verduisterd, want de zon schijnt hier meedogenloos. Zou ik niet verduisterd leven, dan zou de 
                                                   felheid van de pigmenten mij kunnen bedwelmen. Mijn zenuwen zijn namelijk tamelijk gespannen 
                                                Ik hou ervan te strelen en te aaien. Mijn favoriete lichaamsdelen zijn konten en knieën 
                                                Ik hou ervan kaarsen te gieten. Mijn favoriete kaarsen zijn van was 
                                                Ik raak snel verhit. Ook zonder ontsteking. Ik leef verduisterd, want ik raak snel verhit
                                                Mijn kasteel heeft nauwe gangen. Ik ben dol op gevlochten haar
                                                Ik hou ervan kompassen te verzamelen 
                                                Ik leef verduisterd, want het geringste aantal lumen doet mijn nauwe gangen huiveren. Mijn gangen zijn 
                                                   namelijk tamelijk schuw 
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Mijn kasteel is door buitenpartners versierd
                                                Ik leef verduisterd, want ik beweeg mijn tempo. Dat maakt mij gelukkig. Mijn geluk is berekend. Zou ik 
                                                   de jaloezieën opentrekken, dan zou de ochtend van morgen de nacht van vandaag kunnen zijn
                                                Mijn favoriete kaarsen zijn gefabriceerd met was. Ik ben dol op hersenschimmen 
                                                Ik ben dol op door olie glanzende weegschalen. Ik hou ervan te liggen. Ik ben dol op lippen
                                                Ik hou ervan kaarsen te trekken 
                                                Ik leef in een luchtkasteel 
                                                Ik hou ervan te strelen en te aaien 
                                                Ik hou ervan te schuifelen. Dat maakt mij gelukkig. Mijn geluk laat zich behoedzaam van de ene positie 
                                                   naar de andere transporteren 
                                                Ik amuseer mij met televisieshows. Televisieshows zijn tididranactiviteiten. Dat maakt mij gelukkig. 
                                                   Mijn geluk is een tididranpassiviteit
                                                Zou ik dansvoeten hebben, dan zou ik ervan kunnen houden te walsen
                                                Mijn schuifelschoenen zijn door buitenpartners versierd



                              Lui Razanzib
                                                Ik ben Lui Razanzib
                                                Ik leef ongebonden, want mijn achterverwanten waren galeiroeienden. Zou ik niet ongebonden leven, 
                                                   dan zou ik opnieuw fanatiek kunnen worden. Mijn littekens zijn namelijk tamelijk brutaal 
                                                Ik hou ervan te slapen en te dromen. Mijn droomnotities zijn zeer geliefd
                                                Ik hou ervan concerten mee te maken 
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Mijn kasteel heeft aan drie zijden raakvlakken met de omgeving
                                                Ik leef ongebonden, want ik verbaas mij over alle ademende wezens. Dat kietelt mijn verbeelding. 
                                                   Mijn verbeelding staat bol en klinkt hol. Zou men erin prikken, dan zou door uitvloeing ongeluk 
                                                   actueel kunnen worden 
                                                Ik correspondeer met mannen. Mannen menstrueren niet. Dat kietelt mijn verbeelding. Mijn verbeelding 
                                                   is pikant
                                                Zou ik klankgevoelig zijn, dan zou ik ervan kunnen houden te treinen
                                                Ik hou ervan te wentelen. Dat kietelt mijn verbeelding. Mijn verbeelding verhoudt zich met de stand 
                                                   van de zon 
                                                Ik hou ervan wonden te helen. Ik ben dol op windhonden. Ik hou ervan partituren te bekijken
                                                Ik ben dol op glas. Ik hou ervan conventies te achten. Mijn kasteel lijkt van een afstand blauw te zijn
                                                Mijn liefde voor muziek is abstract
                                                Ik eet veel. Ondanks dat men dit niet aan mij ziet. Ik leef ongebonden, want ik eet veel 
                                                Ik leef ongebonden, want afstanden hoe ik die ondervind zijn niet overbrugbaar. Mijn afstandelijkheid 
                                                   is namelijk tamelijk ingebeeld 
                                                Ik ben dol op mannen. Ik correspondeer met vrouwen. Ik ben dol op spiegelend glas 
                                                Ik leef in een luchtkasteel 
                                                Ik hou ervan te slapen en te dromen
                                                Mijn afstandelijkheid heeft aan drie zijden raakvlakken met de omgeving
                                                Mijn liefde voor muziek heeft een abstracte kwaliteit. Ik ben dol op vrouwen
                                                Ik ben dol op door oefening gerekte spieren



                              Wuwlaz Razanzib
                                                Ik ben Wuwlaz Razanzib. Ik hou ervan te stijgen. Ik ben dol op brood
                                                Ik hou ervan recepten te noteren 
                                                Ik leef in een luchtkasteel 
                                                Ik hou ervan te schreeuwen en te krijsen. De limiet van mijn volumemaat heb ik nooit bereikt 
                                                Ik hou ervan mij over te geven. Dat contrasteert met mijn buitengezicht. Mijn buitengezicht heeft 
                                                   de schijn van een masker uit vervlogen decennia 
                                                Ik leef sober, want mijn verlies is veelvoudig. Zou ik niet sober leven, dan zou ik ontrouw kunnen 
                                                   worden aan een wild bevochten inzicht. Mijn tranen zijn namelijk tamelijk zout 
                                                Ik hou ervan te schreeuwen en te krijsen. Ik hou ervan sportresultaten te noteren
                                                Mijn verdienste is te veronachtzamen
                                                Ik heb controle over mijn tijd. Tot op de laatste minuut. Ik leef sober, want ik heb controle over 
                                                   mijn tijd
                                                Mijn kasteel heeft een lekkend dak
                                                Ik associeer mij met onderblijfsels. Onderblijfsels zijn zacht. Dat contrasteert met mijn buitengezicht. 
                                                   Mijn buitengezicht is hard
                                                Zou ik over geduld beschikken, dan zou ik ervan kunnen houden te tuinieren
                                                Mijn drang tot overgave is aan mij doorgeleverd via getitelde achterverwanten
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Mijn kasteel is aan mij doorgeleverd via getitelde achterverwanten
                                                Ik leef sober, want gegeven ben ik verkwistend. Dat contrasteert met mijn buitengezicht. Mijn 
                                                   buitengezicht is streng
                                                Zou ik het verlangen hebben navolgenden te inspireren, dan zou mijn kasteel vol kunnen stromen
                                                De omvang van mijn verdienste is te veronachtzamen. Ik ben dol op vlinders
                                                Ik ben dol op met stijfsel gewassen lakens. Ik ben dol op onderblijfsels. Ik associeer mij met vlinders 
                                                Ik ben dol op as. Ik ben dol op smeulend as. Ik hou ervan kralen aan een draad te rijgen
                                                Ik leef sober, want mijn lekkende dak zou instorten onder het gewicht van mijn overgave. Mijn 
                                                   overgave is namelijk tamelijk gewichtig



                              Ekezoe Razanzib
                                                Ik ben Ekezoe Razanzib. Mijn piranha's zijn excellent. Ik ben dol op accenten
                                                Ik ben dol op door woede overslaande stemmen 
                                                Ik spiegel mij in messen. Messen zijn onschuldig. Dat is de tragiek van het geval. Dat onschuld 
                                                   nutteloos is
                                                Zou ik niet mijn lengte hebben, dan zou ik ervan kunnen houden met kinderen te eten
                                                Ik hou ervan te vertrouwen. Dat is de tragiek van het geval. Dat vertrouwen beschaamd moet 
                                                   worden om tot vertrouwen te volgroeien 
                                                Ik ben dol op messen. Ik spiegel mij in accenten. Ik ben dol op dauw
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Ik hou ervan te skien en te schaatsen. Mijn favoriete figuren zijn de slalom en de axel
                                                Mijn vertrouwen fleurt op door bezoekenden
                                                Ik leef hongerig, want ik draag een binnenkou. Zou ik niet hongerig leven, dan zou ik mij schraal 
                                                   bloeiend kunnen wanen. Mijn verbeelding is namelijk tamelijk groot 
                                                Ik hou ervan te skien en te schaatsen. Ik hou ervan vijvers aan te leggen. Ik ben dol op witte dauw 
                                                Ik hou ervan catalogi te kleuren. Mijn kasteel is geliefd bij vandaliserenden. Ik hou ervan te draven
                                                Ik ben dol op knikkers. Ik hou ervan aquaria te ontwerpen 
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Mijn kasteel fleurt op door bezoekenden
                                                Ik leef hongerig, want gegeven smaakt weelderigheid mij. Dat is de tragiek  van het geval. Dat smaak 
                                                   nutteloos is. Zouden mijn smaakpapillen worden verwijderd, dan ook zou geen spiegel mij een ander 
                                                   tonen
                                                Mijn piranha's genieten de naam excellent te zijn
                                                Ik heb legio leesplannen. Opgeslagen in een speciaal bestand. Ik leef hongerig, want ik heb legio 
                                                   leesplannen 
                                                Ik leef hongerig, want mijn voorraden lijken mij nutteloos. Mijn voorraden zijn namelijk tamelijk 
                                                   seizoensgebonden



                              Rokala Razanzib
                                                Ik ben Rokala Razanzib. Ik ben dol op bloed. Mijn kasteel is een kopie
                                                Ik hou ervan brandewijn te stoken. Mijn schaakpartijen eindigen in remise. Ik ben dol op torens
                                                Ik ben dol op door mysterie omringde bestemmingen
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Mijn kasteel brengt de toepassingsmogelijkheden van het modernste communicatiemodel in kaart
                                                Ik leef in quarantaine, want gegeven ben ik een dodende. Dat heb ik nodig voor mijn gemoedsrust. 
                                                   Mijn gemoed is magnetisch. Zou ik zigzaggend dansen, dan zou mijn atmosfeer zich kunnen vullen 
                                                   met radioactiviteit
                                                Ik beweeg naakt door de middagen. Middagen zijn zwoel. Dat heb ik nodig voor mijn gemoedsrust. 
                                                   Mijn gemoed is zoet
                                                Zou ik niet aan de grond leven, dan zou ik ervan kunnen houden op canapees te zitten
                                                Ik hou ervan na te volgen. Dat heb ik nodig voor mijn gemoedsrust. Mijn gemoed heeft voorbeelden 
                                                   nodig om tot nabeelden te komen 
                                                Ik ben dol op middagen. Ik beweeg naakt door de toren. Ik ben dol op gestold bloed 
                                                Ik leef in een luchtkasteel 
                                                Ik hou ervan te schaduwschieten en te schaduwschermen. Mijn specialiteiten zijn de kruisboog en 
                                                   de floret
                                                Mijn kopieën brengen de toepassingsmogelijkheden van het modernste communicatiemodel in kaart
                                                De eindstand van mijn schaakpartijen is remise
                                                Ik was mij nooit. Althans niet met water. Ik leef in quarantaine, want ik was mij nooit 
                                                Ik leef in quarantaine, want mijn kopieën zijn ongebonden ontwerpen. Mijn kopieën zijn namelijk 
                                                   tamelijk particulier 
                                                Ik hou ervan te zoeken. Ik ben dol op kranen. Ik hou ervan spelpatronen te memoreren 
                                                Ik leef in quarantaine, want ik heb een afschuw van lichamelijke nabijheid.  Zou ik niet in quarantaine 
                                                   leven, dan zou ik mijn garderobe kunnen herzien. Mijn garderobe is namelijk tamelijk uitzonderlijk 
                                                Ik hou ervan te schaduwschieten en te schaduwschermen. Ik hou ervan spelpatronen te categoriseren



                              Terpan Razanzib
                                                Ik ben Terpan Razanzib. Mijn proviandkasten zijn tot de rand gevuld
                                                Ik ben een laatslapende. Onder alle omstandigheden. Ik leef behoedzaam, want ik ben een laatslapende
                                                Mijn kasteel biedt onderdak aan transporterende lokalen. Ik ben dol op deuren
                                                Ik beproef mij op kolossen. Ik ben dol op pap 
                                                Ik leef in een luchtkasteel 
                                                Ik hou ervan te berekenen en te beschrijven. Mijn specialiteiten zijn vectoranalyses en afkortingen 
                                                Ik hou ervan te verdwijnen. Dat heb ik nodig voor mijn hersens. Mijn hersens hebben rust nodig om 
                                                   tot een spanning te komen
                                                Ik leef behoedzaam, want ik heb mij mijn zaak gemaakt. Zou ik niet behoedzaam leven, dan zou mijn 
                                                   toevalsquotient brutaal kunnen stijgen. Mijn gegevens zijn namelijk tamelijk bescheiden 
                                                Ik hou ervan te berekenen en te beschrijven. Ik hou ervan voorraden aan te leggen
                                                Ik hou ervan uit te pakken. Ik ben dol op kwijlenden. Ik hou ervan voorbereid te zijn 
                                                Ik beproef mij op deuren. Deuren zijn abstracties. Dat heb ik nodig voor mijn spieren. Mijn spieren 
                                                   lijken niet van mij te zijn
                                                Zou ik een lage tonus hebben, dan zou ik ervan kunnen houden te dobbelen
                                                Vergeleken met zaken op koerscontrolerend niveau is mijn verdwijnzucht van geen betekenis
                                                De inhoud van mijn proviandkisten is gevarieerd en gecatalogiseerd. Ik ben dol op kolossen
                                                Ik ben dol op met wijnruit bestrooide vloeren. Ik ben dol op waterige pap
                                                Ik hou ervan sieraden te smeden 
                                                Ik leef behoedzaam, want mijn transporterende lokalen lijken ademende wezens. Mijn transporterende 
                                                   lokalen zijn namelijk tamelijk beschermend 
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Vergeleken met zaken op koerscontrolerend niveau is mijn kasteel van geen betekenis
                                                Ik leef behoedzaam, want ik ben altijd bezig. Dat heb ik nodig voor mijn spieren. Mijn spieren zijn 
                                                   beproefd. Zou ik lankmoedig zijn, dan zouden mijn hersenspanningen zich tegen mij kunnen keren



                              Hidesga Razanzib
                                                Ik ben Hidesga Razanzib
                                                Ik meet mij met radicaliserenden. Radicaliserenden zijn gepassioneerd. Dat heb ik nodig voor mijn 
                                                   bloed. Mijn bloed is dik. Zou ik onder een ander klimaat leven, dan zou ik ervan kunnen houden 
                                                   bij een haard te zitten 
                                                Ik hou ervan te bewonderen. Dat heb ik nodig voor mijn bloed. Mijn bloed heeft verschillende hoogtes 
                                                   nodig om tot stromen te komen 
                                                Ik leef afgebakend, want mijn geboorte was ongebonden. Zou ik niet afgebakend leven, dan zou ik 
                                                   meegesleept kunnen worden. Mijn gewicht is namelijk tamelijk gering 
                                                Ik hou ervan te knopen en te tuften. Mijn capaciteiten zijn respectievelijk 1200 en 2000 knopen 
                                                   per uur 
                                                Ik hou ervan vingernagels te verzorgen. Ik ben dol op papier. Ik hou ervan binnenhuiden te zoenen
                                                Mijn kasteel is nu en dan het toneel voor feesten. Ik heb veel belangstelling voor mijn naam
                                                Ik ben dol op paarden. Ik ben dol op door zon geheelde wonden 
                                                Ik leef in een luchtkasteel 
                                                Ik hou ervan te knopen en te tuften
                                                Mijn drang tot bewonderen is mij blijven aankleven via een hiërarchische fase
                                                Ik ben dol op radicaliserenden. Ik meet mij met paarden. Ik ben dol op geschept papier
                                                Ik stel optimaal belang in mijn naam 
                                                Ik ben onvermogend te vergeten. Op het wraakzuchtige af. Ik leef afgebakend, want ik ben onvermogend 
                                                   te vergeten 
                                                Ik leef afgebakend, want ik ben afkerig van klokken. Dat heb ik nodig voor mijn bloed. Mijn bloed klopt 
                                                   mijn maat
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Mijn kasteel is mij blijven aankleven via een hiërarchische fase
                                                Ik leef afgebakend, want mijn feesten vallen buiten het bereik van mijn bloedmaat. Mijn feesten zijn namelijk 
                                                   tamelijk bloedeloos 
                                                Zou ik niet wachten maar voorlopen, dan zou mijn spreken blazen kunnen worden
                                                Ik hou ervan in te halen. Ik ben dol op straaljagenden. Ik hou ervan teennagels te verzorgen



                              Belelli Razanzib
                                                Ik ben Belelli Razanzib
                                                Ik leef in een luchtkasteel 
                                                Ik hou ervan te wandelen en te rennen. Mijn favoriete bodem is leem 
                                                Ik hou ervan te variëren. Dat prikkelt mijn fantasie. Mijn fantasie heeft regressieve bewegingen 
                                                   nodig om tot progressieve bewegingen te komen
                                                Mijn laatste overwegingen zijn waterig
                                                Ik beschik over optimale energie. Meer dan optimale. Ik leef gemaskerd, want ik beschik over 
                                                   optimale energie
                                                Mijn kasteel is een variant van een gecatalogiseerd model
                                                Ik amuseer mij met kannen. Kannen zijn dualistisch. Dat prikkelt mijn fantasie. Mijn fantasie is 
                                                   miniem
                                                Zou ik niet mijn marimba hebben, dan zou ik ervan kunnen houden de triangel te bespelen
                                                Mijn verwisselingen zijn toe aan een meedogenloze controle. Ik hou ervan te verwaaien
                                                Ik ben dol op pannen. Ik hou ervan naar films te kijken
                                                Mijn laatste overwegingen hebben een waterige kwaliteit
                                                Ik ben dol op speelballen. Ik ben dol op met bananen gezoete meringues. Ik ben dol op kabaal
                                                Ik hou ervan perken te harken 
                                                Ik leef gemaskerd, want mijn variant kietelt geen enkele verbeelding. Mijn variant is namelijk 
                                                   tamelijk inwisselbaar 
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Mijn kasteel is toe aan een meedogenloze controle
                                                Ik leef gemaskerd, want ik verzamel raadsels. Dat prikkelt mijn fantasie. Mijn fantasie is wankel. 
                                                   Zou ik schrikken, dan zou mijn kuit kunnen scheuren 
                                                Ik leef gemaskerd, want ik ben tot een eenzijdige uitgegroeid. Zou ik niet gemaskerd leven, dan zou 
                                                   ik op een voetstuk geïnstalleerd kunnen worden. Mijn voeten zijn namelijk tamelijk schilderachtig 
                                                Ik hou ervan te wandelen en te rennen. Ik hou ervan naar foto's te kijken. Ik ben dol op kannen 
                                                Ik amuseer mij met speelballen. Ik ben dol op wegstervend kabaal




R




© mc 1993-2014



terug naar KRINGSPRAAK-90

terug naar 1n (inhoud)






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen