vrijdag 1 augustus 2014

hij vond zichzelf op de wc

1
Hij staat met zijn rug tegen de muur
Traag wijkt hij naar voren
traag wijkt hij naar achter
En traag naar voren
en traag naar achteren
Hij verliest zijn evenwicht
Hij valt bijna,
maar vangt zich met éen stap op
Zijn voeten zoeken een gemakkelijke positie
De romp, de armen, de nek, het hoofd

Hij komt los van de muur
en beweegt richting deuropening
Hij beweegt langzaam door de gangen
Hij zoekt de heren
hij vindt de heren
Hij verdwijnt door de deur

Hij laat zijn broek zakken 
En op de wc gezeten 
komt hij tot zichzelf


2
Hij kijkt verwonderd om zich heen
Hij kent deze wc niet
Het is een andere wc 
dan alle wc's die hij tot nu toe bezocht

Behalve het formaat van de pot waarop hij zit
is alles hem vreemd
Het vale geel van het porselein is hem vreemd
De sombere dofheid van de muren
De sombere dofheid van de vloer
De sombere dofheid van de spoelbak
Ja voor de rest alles
want voor de rest is alles somber


3
Hij vindt het leuk
het past bij zijn situatie

Niet dat deze man een boze sombere man is
Nee nee nee, hij is geen boze sombere man
hij is een zonnige vrolijke man

En dit is wat hem dwarszit
dit is wat hem deze avond dwarszit
Nu hij bezoeker is van een feest
Ja, een feest van boze sombere mannen
Waar natuurlijk ook boze sombere vrouwen aanwezig zijn


4
Wat moet deze zonnige vrolijke man
hier op dit sombere feest?
En wat moet deze zonnige vrolijke man
hier op deze sombere wc,
al is de pot ook geel?

Hé,
heeft dat geel een bepaalde betekenis?
Is er tussen de boze sombere mannen
en boze sombere vrouwen misschien
ook nog een lichtpuntje te vinden?

Of is het de bedoeling dat hij het gele element
in deze sombere massa moet voorstellen?


5
Een spiegel
Hij moet een spiegel hebben
Maar o jé
de spiegel is ook vaal en dof

Strontmereet, het lijkt strontmereet wel of ik straalbezopen ben

Ja wat is er met hem aan de hand?
Hij is geen drinker. Hij is altijd volkomen nuchter
Wat hem nooit enig kwaad gedaan heeft. Integendeel
Doordat hij altijd voor honderd procent bij zijn positieven is
kan hij zich altijd uit iedere situatie redden. Hij is cool
Dat is waar vrolijke zonnige vrouwen naar op zoek zijn
En waar doet hij het anders voor
dan voor vrolijke zonnige vrouwen?

Zijn zaak misschien?

Hoe kan ik nou mijn zaak vergeten?

Het zal de drank zijn

Wat heb ik een kop, stromtmereet wat heb ik een kop

De spiegel dus
Dof
Aha
De boze somberen
de mannen
maar ook de vrouwen
die zijn de schuldigen


6
Hij heeft privégezwegen altijd zo zijn bedenkingen gehad tegen deze types
Maar een zonnige vrolijke man durft wel eens open te staan voor het nieuwe
Een zonnige vrolijke man durft wel eens toe te geven aan het onverwachte
Toegeven aan het onverwachte is zelfs éen van zijn principes
Het zou veel te saai worden
Hij kent ze, het soort dat dagen afpast
Zo is hij niet
O nee, zeker niet
Hij is avontuurlijker ingesteld
Dit is zijn charme
Hier is hij trots op
Niet dat hij een losbol is
O nee, zeker niet
Hij is altijd volkomen  nuchter
Hij heeft altijd volkomen controle;
hij heeft controle over wie hij is
hij heeft controle over wat hij doet
Hij kent zichzelf


7
Alleen nu hebben ze hem te grazen

De slimme teef, strontmereet de slimme teef

Slim moeten ze zijn ja, die somberen
Hoe valt het anders te verklaren
dat hij in deze situatie verzeild geraakt is?
Is het niet omdat hij ook niet éen van de domsten is
dat hij zijn fatsoen hield toen die vrouw hem uitnodigde?

En hier zit hij
Met zijn nieuwe merkbroek strontmereet aan zijn voeten
Met zijn vrolijke billen op een gele wc-pot met vale doffe bril
waar behalve zijn vrolijke billen enkel sombere billen op gezeten hebben

Hij gaat staan
Hij verliest zijn evenwicht
De wc-pot breekt zijn val
Zijn broek sleept over de grond

Tering tering tering
Strontmereet die typhusvloer
die verrekte smerige typhusvloer

Ja hier zit hij
Met liters wijn achter zijn kiezen
strontmereet liters wijn door zijn hele lenige vrolijke lichaam
En daar binnen gaat het maar door


8
Hij heeft meegedaan
Hij heeft ook gedanst
Samen met die boze sombere vrouw

Ik heb mij strontmereet aangesteld als een verrekte toerist

Niet dat hij niet dansen kan
Hij kan dansen als de besten

Ik heb mij strontmereet op laten zwepen door een stelletje stinkers

Dat hem dit overkomen is
Is hij niet mister cool?
Is hij niet nice mister ice-cool?

Het zijn strontmereet een stelletje maniakken
ik heb strontmereet finaal voor joke gestaan

Er was toch ook nog een geel element hier ergens?
Het lichtpuntje! Ach wat, 
het geel zou wel betrekking hebben op hun gouden ringen. Gouden ringen 
die moeten verhullen dat ze geen gouden harten hebben
die de aandacht af moeten leiden van het feit dat ze boze sombere harten hebben
Boze sombere harten die het allemaal gemunt hebben op hem
Hij de zonnige vrolijke man


9
Het moet een valstrik zijn
Als hèt symbool voor alles wat zonnige en vrolijk is
gaat hij gestraft worden

Wie durft te bedenken
wat ze daar binnen allemaal al beraadslaagd hebben?
Wie durft te bedenken
wat ze daar binnen allemaal nog aan het beraadslagen zijn?

Ik moet strontmereet zorgen dat ik hier weg kom

O o
niet vergeten het kontwerk af te vegen
En ja ja
het wc-papier is ook kleurloos vaal

Hoe krijgen die verrekte mafkezen het strontmereet verzonnen?


10
Het zit perfect in elkaar
dat ziet hij wel

Trouwens, hem zat voeren
was een briljante eerste zet
Ondanks dat hij ze privégezwegen nooit zo gemogen heeft
moet hij ze dit nageven
Ondanks dat hij ze privégezwegen nooit zo hoog gehad heeft nee
realiseert hij zich dat hij niet zonder slag of stoot met ze klaar zal zijn
De boze somberen
de mannen
en ook de vrouwen
nee hij heeft ze privégesproken nooit vertrouwd nee
Hij had er op bedacht moeten zijn geweest 
dat ze plannen met hem hadden

Ze zullen er achter komen wie ze uitgezocht hebben
ze zullen er strontmereet achter komen

Had ik vroeger niet altijd negens voor wis– en natuurkunde?
Dat zie ik nog niet veel van die betweters mij nadoen! Ha!

Hij lacht,
maar hij blijft op zijn hoede

Zit je in het nauw dan laat je je door niets of niemand afleiden
Ben je overmeesterd dan gun je je tegenstander niet een tweede zet
Ze hebben het voordeel van de verrassing gehad
Nu is hij een gewaarschuwd man
Hij zal ze nooit meer onderschatten


11
Dat ze hem hier zo ongemoeid laten zitten
valt hem overigens mee

Ik moet strontmereet zorgen dat ik mijn zatte kop kwijt raak

Wat kunnen mensen die dronken zijn doen
om snel nuchter te worden?
Een vinger in zijn keel?
En zijn colbertje dan?

Hé strontmereet, wat is dat?

Een gaatje
Dat ziet hij nu pas
Hij heeft toch uitstekende ogen
Uitmuntende ogen

Dus het kan zijn 
dat daar al de hele tijd
iemand heeft staan kijken
Staan gluren

Wat gemeen. Intens gemeen
Wat heeft hij net allemaal niet gedaan?
Gek. Hij heeft gek gedaan
Maar dat was niet hij, dat was de drank

Het kan zelfs zijn
dat er achter dat gat
iemand staat met een pin
Een scherpe spitse pin


12
Met de palm van zijn linkerhand
bedekt hij zijn linkeroog

Denken ze strontmereet dat ik mijn hersens in mijn ellebogen heb?

Ik ga gewoon terug naar binnen en speel hun spelletje mee
Had ik vroeger niet altijd de hoofdrol in de jaarlijkse toneelopvoering?

Hij sjort zijn riem vast
Strijkt zijn colbertje glad
Klapt zijn hielen tegen elkaar

Een twee drie
Klaar voor de aanval
Hij lust ze rauw

Hij draait het slot los
Duwt de klink naar beneden
En verstijft

Het lijkt of de klink de volumeknop is
van een honderd watt versterker
die door de beweging van zijn hand
vol open gedraaid wordt
Het lijkt of de wc de geluidbox is
aangesloten op die versterker
waar hij oorverdovend midden in staat


13
Met de palmen van zijn handen
bedekt hij zijn oren
Kijkt naar boven
Zijn hals lang
Zijn mond opengesperd

Bij tienen twintigen honderden
ziet hij ze

Stelletje retelikkers ik zie jullie wel
En jou ook teef dat jij bent vieze vuile gore rotteef dat jij bent
Grijnzen ja, dat kun jij
dat kunnen ze strontmereet daar zijn ze experts in
Maar ho ho wie denken jullie strontmereet wie ik ben?
Hè?
Ik zal ze krijgen stront stront strontmereet ik zal ze krijgen
horen jullie mij? hè? hè? grijns maar
Verrekte stelletje grijnzers strontmereet stelletje
O en spugen dat kunnen ze ook vinden ze ook leuk stelletje lafaards
strontmereet met zijn allen tegen éen ja spuug maar spuug maar stront-
mereet maar mij krijgen jullie niet klein
Ha! ik ga strontmereet op deze gore gele pot van jullie zitten 
en jullie doen strontmereet maar wat jullie niet laten kunnen

Ik doe gewoon net of ik zit te schijten
Nee ik hou mijn broek aan
Dat zouden de gore kontekijkers willen hè?


14
Hij probeert te gaan zitten
Wanneer hem dit gelukt is
neemt het volume van het geluid geleidelijk af
Ook het spugen houdt op
En het licht hervindt zijn normale sterkte

Hij waagt het om nog eens naar boven te kijken

Weg zijn ze. Weg

Dan, terwijl hij zijn ogen laat gaan 
over het sombere plafond,
gaat de deur open
Hij draait zijn hoofd
en kijkt in haar gezicht

Uitgerekend haar gezicht

Zij beweegt haar lippen

Waar blijf jij,
zonnige vrolijke man?
hoort hij 
dacht jij dat een boze sombere vrouw 
zich zo gauw af liet schepen?





© mc 1972-2014





terug naar 1n (inhoud)




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen