maandag 11 augustus 2014

deze dagen

                                        

                                        IK
                                        Ik prefereer water boven wijn
                                        Ik prefereer brood boven vis
                                        Ik prefereer een goed gloeiende ondergrond
                                        vrij van vernietigingsafval


                                        1
                                        De zon komt en komt weerom
                                        buiten mij om en om

                                        Onder het lommer in de schommel
                                        vullen de gaten zich met prietpraat

                                        Priet priet priet
                                        simpel ben ik niet
                                        genieten kan ik niet
                                        gewellen echter wel

                                        Aan welke vracht het was
                                        dat ik mij vertild heb?

                                        Aan het gure vuur
                                        dampend als het ochtendmoeras


                                        2
                                        Ganzenkuikens kan ik ruiken
                                        wanneer ik kruip
                                        met gesloten ogen

                                        bedrogen ben ik vaak
                                        wat mij niet meer raakt
                                        sinds ik vrij ben van jij

                                        Kom dichter
                                        kom er bij

                                        warmte is gratis deze dag
                                        zoals stilte gevuld met kikkerkreten en
                                        krekelgesprekken en hanegekraai en koekoekgeroep

                                        En ook wat ik waard ben
                                        heeft geen prijs


                                        3
                                        Vreeswekkend klein
                                        de beesten
                                        loepzuivere zuiveringen
                                        en toch alom aanwezig 
                                        ze breken door weerstanden
                                        tandeloos bijtend
                                        in onwillige huid
                                        vooruit, vooruit
                                        ik besta deze dag in het geluid
                                        van een voorbij decennium
                                        het heeft zich vastgezet
                                        en breidt zich uit
                                        ademloos hijgend
                                        in kolderholtes
                                        op kophoogte


                                        4
                                        Het grote daarginds
                                        is deze dag niet zo groot
                                        de vloot is verslagen
                                        de lijken drijven in het ondiepe water
                                        wanneer het getij keert zullen ze verdwenen zijn
                                        en het grote thema permanent
                                        tot de juiste proporties teruggebracht

                                        Ik smacht niet meer naar smarten
                                        die het hart breken en het verstand te boven gaan
                                        ik trek een schoon truitje aan
                                        en luister naar de wind met de oren van een kind


                                        5
                                        Regenvallen springen open
                                        bij nacht en ontij
                                        ze slaan hoge tonen aan
                                        en doen precies wat ze willen

                                        loslopende ongeletterden
                                        zullen op moeten passen
                                        wanneer het uur slaat

                                        Verveel mij alsjeblieft niet
                                        met eenarmige vaardigheden
                                        losjes uit de pols
                                        sla ik niets op zijn kop

                                        en verveel mij alsjeblieft ook
                                        niet met eenogige visies
                                        ik weet toch precies
                                        waar de babietjes vandaan komen


                                        6
                                        Ik verlaat de hittepunten en bezet de tijdpunten
                                        gemaakte, gegeven en gekregen tijdpunten verbind ik met elkaar

                                        (wanneer het zweet van de hoofdhuid geëvaporeerd is
                                        en de kuiten weer losjes het scheenbeen volgen
                                        kan ik mijn gezicht opnieuw richting tijd keren)

                                        tijdpunten verbinden heeft wel wat weg van stiltepunten verbinden 
                                        stiltepunten verbinden heeft wel wat weg van droompunten verbinden

                                        deze nacht ben ik erin geslaagd
                                        vijf droompunten met elkaar te verbinden
                                        dit is iets wat mij niet eerder ooit lukte


                                        7
                                        Het spoor verloren
                                        zit ik bedaard
                                        ver van geboortehuis en ouderhaard
                                        maar dicht bij haar
                                        op een vers gemaaid gazon

                                        dit is de tegenwoordige tijd
                                        rijp vallen de kersen uit de halfdode boom
                                        gedompeld in gezoete room
                                        smaken ze naar verleden tijd

                                        Het is in de kalmte na de storm
                                        dat de verstomde insekten opnieuw tot leven komen
                                        hun gezoef en gezoem muziek maakt
                                        met het geklater van de ondergrondse fontein


                                        8
                                        In de schaduw van de zwaan
                                        tijdens het uur van de zwaluw
                                        het avonduur
                                        woon ik mijn gewoontes uit

                                        en gedurende de nacht
                                        werk ik renovatieplannen uit
                                        waarvan de logica pas manifest wordt
                                        in de meest hachelijke praktijk

                                        Geduld heb ik in overvloed
                                        en wie zich aan mijn zijde wil plaatsen is welkom
                                        wel verlang ik bijenkennis
                                        en het vermogen te kunnen kijken
                                        tot voorbij de bergkam


                                        9
                                        Groeten uit de grot
                                        hebben mij overweldigd deze dag

                                        in mijn slappe slaapconditie
                                        was ik niet bedacht
                                        op de kracht van het chaotische leger

                                        Het is bekend dat chaos
                                        niet hetzelfde is als ordeloosheid
                                        haat niet hetzelfde als liefdeloosheid

                                        maar is het ook bekend dat rode mieren
                                        zich vlekkeloos mengen met zwarte?
                                        dat van iedere dag een frisse wind
                                        het bestaan niet saai wordt?

                                        Evengoed wordt het urgent
                                        de grot in te laten storten

                                        dat de stutten al een tijdje staan te rotten
                                        kan hierbij - lijkt mij
                                        in mijn voordeel werken


                                        10 
                                        De rozentrossen zon`n gewicht
                                        ze kussen de aarde

                                        de wiegeliedjes zo gedicht
                                        ze susten mijn gemoed

                                        Zoals beloofd door rondtrekkende acrobaten
                                        zo`n kleine vijftig jaar terug
                                        kreeg ik deze dag de beschikking over een zolder
                                        waarvan ik werd beroofd
                                        zo`n kleine vijftig jaar terug

                                        nu tuimelen de pigmenten holderdebolder
                                        en ranzige randen smelten in mij handen

                                        Ah zo`n dag als deze dag
                                        waarvan de ochtend koud
                                        en de avond overstag


                                        11
                                        Dat ene verhaal
                                        waarin ik een ondergeschikte rol speelde
                                        ging met mij aan de haal
                                        ik moest mee
                                        mijn roestvrijstalen hart
                                        tikte onregelmatig

                                        Witte kelken verwelken
                                        voordat de zon twee keer is rondgegaan
                                        en de maan drie keer aan de hemel heeft gestaan

                                        Tegen twaalven gaan de veelvraten aan de maaltijd
                                        dat is wat ik mij nu wens te herinneren


                                        12
                                        Grimmige bergen
                                        verbergen lieflijke valleien
                                        waar in de maand mei
                                        ik en zij die mij kent
                                        bij het licht van de maan
                                        door een boterbloemenwei
                                        een laan hebben gerend

                                        En nu het juni is
                                        is het overduidelijk
                                        het sprookje zonder een enkele traan
                                        zal verder en verder en steeds verder gaan


                                        13
                                        Deze, de dag van de eenzaamheid
                                        was met de klok van acht ten einde
                                        ik ben er zo goed doorheen gekomen
                                        dat ik het feest het feest laat
                                        liever een stil brugje bouw
                                        naar een nacht van de eenzaamheid
                                        die wij met elkaar vorm zullen geven
                                        op ons eiland in het meer

                                        (Wat mij belette
                                        de geletterden zonder trots en eer
                                        voor het gerecht te dagen
                                        waren nachten als deze
                                        waarin ik een boodschap hoorde
                                        die voor mij verstaanbaar was
                                        de nachten
                                        waarin ik samenviel met mijn beroep
                                        zilverachtig schijnend
                                        als een goudvis in zilt water)



                                        II 

                                        ZIJ
                                        De man met de zeis
                                        heeft het voorzien op meisjes
                                        die op eigen wijze swingen
                                        op de muziek van lijsters
                                        die een liefdesduet zingen


                                        1
                                        Toen ik jonger was in jaren
                                        en teder
                                        brandde het ijs op mijn tong

                                        en nu ik ouder ben in jaren
                                        teder nog steeds
                                        hap ik niet meer naar iedere vlieg
                                        die zich binnen gehoorsafstand waagt

                                        Indien ik kon kiezen
                                        dan koos ik frambozen
                                        rood als hongaarse rozen
                                        geflankeerd door witbloesemende druivenranken

                                        dan zittend op een bank van wilgenhout
                                        luisterend naar een ingekorte raga
                                        kijkend hoe de ondergaande zon onder gaat
                                        een lichte versnapering gebruikend
                                        een enkele vinnige gedachte onderdrukkend

                                        Ja het ijs is gebroken
                                        het drama is van alle kanten aangekeken

                                        en nu ik mij kan laven aan een buitenkraan
                                        ga ik met een gerust hart
                                        elk komend seizoen tegemoet


                                        2
                                        Deze nacht gingen er honden op jacht
                                        ze jankten bij het zien van degenen
                                        met wie ze hun honger naar bloed delen

                                        ik ben opgestaan
                                        en heb gitaarmuziek op de platenspeler gelegd
                                        liedjes van verlies
                                        maar na een minuut of tien
                                        had de naald zoveel stof verzameld
                                        dat de automatische afslag in werking trad

                                        na een sigaret was het buiten
                                        op de gebruikelijke stiltegeluiden na stil
                                        ik ben een tweede keer opgestaan
                                        en heb de gedichten van Wallace Stevens gepakt
                                        The Man With The Blue Guitar voorgelezen aan een hond
                                        met wie ik mijn honger naar poëzie deel

                                        Ja `s nachts zal er geslapen worden
                                        en overdag zullen wij vergeten


                                        3
                                        Traag schudt de zeemeermin
                                        haar zeewieren lokken 

                                        De opslag van haar ogen
                                        verraadt de zigeunerin in haar

                                        De rondingen van haar schubben zijn gevormd
                                        door de golfslag van de Indische Oceaan

                                        Daar moet het zijn dat zij in een kleur-
                                        en geurrijk verleden van land is gegaan

                                        Kon zij zich maar herinneren waarom
                                        zij hier toen ooit is vertrokken

                                        Traag schudt de zeemeermin
                                        haar zeewieren lokken


                                        4
                                        De repetitie van de zomerprocessie is in volle gang

                                        het graspaard loopt natuurlijk voorop

                                        dan de kinderen in groepjes naar leeftijd
                                        enkel de kleinsten vallen op
                                        of liever de felgekleurde plastic monstertjes
                                        waarop ze zich voortbewegen

                                        na de kinderen de papegaaien
                                        de aanwezigheid van de papegaaien is altijd leuk

                                        en als laatste natuurlijk het hooipaard

                                        Verrassend deze aflevering is
                                        eigenlijk alleen de opengelaten ruimte voor het hooipaard
                                        een leegte die geïnspireerd schijnt te zijn
                                        door het aantal zelfmoordgevallen van het voorbije jaar


                                        5
                                        Het dier onder de vloer is deze dag erg luidruchtig

                                        de boom daarentegen zwijgt verlegen wanneer
                                        geconfronteerd met een windstilte uit een andere dimensie

                                        Het probleem is te simpel gebleken
                                        mijn aandacht wordt niet meer geconsumeerd

                                        Te rijp voor mijn tijd bereid ik mij voor
                                        op een actieve vakantie zonder einde

                                        mijn stembanden heb ik al gesmeerd
                                        met tralala`s in een andere taalaard


                                        6
                                        Wanneer ik de kaarten van verre landen schud
                                        zie ik hoe onder mijn handen
                                        de hoofdsteden veranderen
                                        in broedplaatsen van ongebruikelijke liefdes

                                        Vertrekken worden uitgekleed
                                        de inwonenden vervangen door actrices
                                        die de aangereikte gebaren die ze ingestudeerd hebben
                                        de betoverende bijwerking van ijle aardsheid weten mee te geven 

                                        O wat zijn ze er goed in de weg te wijzen 
                                        naar een planeet waar genegenheid en verlegenheid elkaar uitsluiten
                                        waar ze hun kelen smeren met gesuikerde ranjaliedjes
                                        die ze liggend dij aan dij melodievast het heelal inslingeren




© mc 2001-2014





terug naar 1n (inhoud)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten